vrijdag 7 november 2014

3 Tips om die rotklusjes toch te doen

Er zijn in huis van die taken die gewoon echt niet leuk zijn. Waar je gewoon elke x weer tegenop ziet en eigenlijk nooit zin in heb. Van die klusjes waar je gewoon alles behalve blij van word en dus zo ver mogelijk uitstelt. Vandaag hen ik een paar tips om die klusjes toch te doen. Zodat ze net een beetje makkelijker en leuker worden.

Beloon jezelf
Ik heb bijvoorbeeld een hekel aan afwassen, dit doe ik altijd 's avonds. Wat ik ook 'S avonds doe is douche. Ik heb met mijzelf de afspraak je mag pas douchen als de afwas gedaan is. En inmiddels gaat het me goed af. Denk ik ow ja nu ga ik douche en zie ik de afwas staan eerst de afwas doen. En een fijne bijkomstigheid doordat ik met de afwas al warm water gebruik is mijn douche sneller warm.
Verder gebruik ik als beloningen bijvoorbeeld een bak thee. Ik mag pas thee als ik de was heb opgehangen. Ik mag pas eten als ik gestofzuigd heb.

Stel een tijd
Het komt regelmatig voor dat ik dus op de bank zit en denk ik heb trek in thee, eten, douche of een andere beloning. Als het bijvoorbeeld dan 10.45 is zeg ik tegen mezelf om 11 uur ga ik stofzuigen daarna mag ik thee. En doe het dan ook echt op die tijd.

Maak een to do lijstje
Sinds kort heb ik een schriftje op tafel waar ik mijn taken van die dag in opschrijf. Ik schrijf er alles in ook de kleine dingen als de was aanzetten, doekje over tafel. Elke keer als ik iets gedaan heb vink ik dat af. Ik word er gemotiveerd door want ik wil zo snel mogelijk alles afgevinkt hebben. En wat is het dan een fijn gevoel als alles klaar is en je relaxen. Niet meer dat gevoel van ik zit op de bank maar moet eigenlijk nog dit of dat doen. Maak het af pas dan kan je echt relaxen.

Zoals je ziet komt elk puntje eigenlijk neer op afspraken maken. Maak afspraken met jezelf. Huishoudelijke taken vond ik altijd lastig, het lukte me gewoon niet. En langzaam zijn deze dingen ontstaan die mij helpen. In het begin was het nog wel even wennen om mezelf aan mijn afspraken te houden. Want er is niemand die mij controleert. Maar wie heb je er mee als je het niet doet, juist ja jezelf. En nu gaat het me eigenlijk best makkelijk af. En wat is het elke dag weer fijn als mijn to do  lijstje gedaan is en mijn hoofd weer leger voelt.

Ik hoop dat jullie ook iets aan deze tips hebben en het huishouden of andere minder leuke taken zo toch wat makkelijker worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten