vrijdag 23 mei 2014

Hoe geniet ik van de kleine dingen?

Soms kan ik intens genieten van de kleine dingen. Het is zo fijn om te zo te kunnen genieten van iets wat helemaal niks kost. En ik denk dat iedereen dit kan leren.

Ik snap dat het voor veel mensen lastig is vooral als je een druk leven hebt. Je bent vaak bezig met alles wat nog moet gebeuren. Tijdens mijn revalidatie heb ik geleerd soms gewoon even stil te staan bij nu.

Jezelf een paar vragen stellen:
- wat zie ik?
- wat voel ik?
- wat ruik ik?
- wat hoor ik?

Het zijn simpele vragen met soms een heel mooi antwoord. Om een voorbeeld te noemen als je in je bed ligt tijdens het wakker worden. Het dekbed of kussen wat zo lekker zacht is. Als je naar de auto loopt de vogels die je hoort fluiten. In de winter die bak koffie of thee die heerlijk warm voelt. De mooie lucht van gisteren avond.

















Door gewoon even bij die kleine dingen stil te staan vergeet je heel even je drukke leven. Je staat heel even stil bij het hier en nu. Gewoon heel even een klein geniet momentje. In het begin kost het nog wat moeite en moet je er bewust bij nadenken. Maar echt na een tijdje gaat het vanzelf.

Je oren horen de kleine geluiden, je ogen vallen op dat ene mooie, je ruikt die heerlijke geur en je voelt datgene wat zo fijn voelt. En dan ga je zien in elke dag zit er meer om van te genieten dan je denkt. En dat gewoon gratis.

Mijn ervaring is dat die kleine geniet momentjes het leven zoveel leuker maken. En uiteindelijk kost het niks. Zelfs geen extra tijd.

Het kost niks maar je hebt er wat moois voor terug, fijn toch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten